מדריך התבלינים ללא גלוטן

מאת: דביר בר, בעל אתר ללא גלוטן  Wheatout.co.il

למרות שלעיתים נדמה כי המודעות לצליאק ולאלרגיים לגלוטן הינה בשיאה כיום, עדיין ישנם רבים אשר אינם מודעים לכל המקומות בהם עלול להימצא גלוטן ובאלו ניתן לכלול לא רק הצרכנים אלא גם בעלי עסקים, קמעונאים, מסעדנים וכל העוסקים בתחום תחת השם הכולל ״מזון ומשקאות״ הכולל מזנונים, בתי מלון, חברות קייטרינג, מפעלי מזון, יצרנים ביתיים ועוד.

רקע קצר: מזה אלפי שנים שעשבי תיבול ותבלינים הם חלק מהמזון שלנו ובעשורים האחרונים אף חלק מכמה תרופות, תכשירי בריאות, קוסמטיקה ופארם וזאת גם בשל טעמם המשובח, כמו גם בשל הסגולות השונות והטובות המיוחסות להם.

כיום, ניתן למצוא תבלינים רבים גם במאות מוצרים ברשתות כמו למשל אריזות חומוס, גבינות, שוקולדים, קרקרים, קינוחים, לחמים, רטבים, בצנצנות שימורים שונות, נקניקים, פיצוחים, חטיפים, משקאות אלכוהוליים ועוד.

מה זה צליאק ואיך זה קשור לתבלינים?

צליאק הינה מחלה אוטואימונית תורשתית שבמסגרתה החולים בה – רגישים לגלוטן, החלבון המצוי בחיטה ובדגנים נוספים. כיום, כאחוז אחד עד שני אחוזים מהאוכלוסייה בישראל חולים בצליאק (באיטליה המספרים מגיעים עד ל-6 אחוזים) ועוד כ-30 אחוזים נושאים גן אשר יכול לגרום להם לפתח אלרגיה לגלוטן. אותה אלרגיה לגלוטן מתבטאת בפגיעה בדרכי המעי ואילו השפעת הגלוטן על החולים במחלה מתבטאת בדרכים רבות ומכאן שמה הנוסף של מחלת הצליאק: ״מחלת 1000 הפנים״. גילוי של מחלת הצליאק, מתבצע כיום בבדיקת דם ובמידת הצורך – גם בביופסיה. הדרך לטיפול במחלת הצליאק היא מניעה מוחלטת של גלוטן מהחולה וזה כאמור, נמצא במוצרים רבים.

למרות שצמחי מרפא ותבלינים אינם מכילים בדרך כלל גלוטן באופן טבעי, נרשמו בעבר מקרים בארץ ובעולם בהם נמהלו תבלינים בקמח חיטה או בעמילן חיטה על מנת להפחית בעלויות וכן נרשמו מקרים בהם נוצר מה שמכונה ״זיהום משני״ שבו התערבב קמח חיטה בתבלינים בזמן תהליך האריזה בחנויות התבלינים וזאת בשל שיטות ייצור ואריזה לקויות.

בנוסף, ישנו נוהג המקובל בתחום התבלינים המתרחש בשווקים רבים בעולם וגם בישראל ובמסגרתו מניחים קמעונאים רבים שקי ענק של תבלינים כשאלו פתוחים, בפתח החנות ובתוכה וזאת למטרות שיווק ו-״גירוי״ הלקוחות החולפים על פני בתי העסק שלהם שהרי צבעוניות התבלינים היא דבר מרשים לכל הדעות. פעולה שכזו, הכוללת את פתיחתם של שקי תבלינים לצד שקי קמח, קטניות ודגנים נוספים המכילים גלוטן, הוא פתח ידוע לגרימתו של ״זיהום משני״ בכל הקשור להימצאותו של הגלוטן בתבלינים בסופו של דבר. הן הסוחרים ועובדיהם והן הלקוחות ועוברים ושבים, נוגעים בתבלינים בידיהם ולא תמיד נעזרים והדבר עלול להוות סכנה מהותית עבור הקהל השומר על סטריליות בכלל ובקרב צליאקים בפרט.

מקרה ידוע הוא שדו״ח של סוכנות פיקוח המזון הקנדית משנת 2013, שדגם 268 תבלינים טחונים שנאספו מקמעונאים ברחבי קנדה ונבדקו למציאת נוכחות הגלוטן העלה כי 24% מהדגימות הכילו גלוטן ברמות שונות, חלקן ברמות גבוהות מאד (למעלה מ-20 אלף! Ppm גלוטן בעוד שהמקסימום המומלץ כיום לצליאקי להיחשף אליו הוא 20ppm בלבד ליום).

הדבר מצביע על כך שגם כיום, חברות, יצרנים ומפעלים רבים, אינם עוברות לייצור חף מגלוטן בשל הרצון לחסוך בעלויות ולהוזיל את עלות המוצר.

במקרים מסוימים, חומרי גלם גדלים בשדות בהם בעונה קודמת גידלו תבואה המכילה גלוטן. יש לציין כי אפילו אחסון של חומרי גלם שנעשה ללא הקפדה על הפרדה בין מוצר ללא גלוטן למוצר המכיל גלוטן פוגם ב"טוהר" החומר.

חשוב לזכור: משרד הבריאות מחייב יצרנים וספקי תבלינים לבדוק את המצאות הגלוטן בתבלינים ולציין על גבי האריזה מידע לגבי הימצאותם. רק יצרן אשר מוצריו מכילים גלוטן בשיעור קטן מ – 20 ppm ואשר עומד בדרישות תנאי ייצור נאותים יוכל לסמן על גבי האריזה "ללא גלוטן".

מה חשוב לבדוק כשאתם הולכים לקנות תבלינים ללא גלוטן?

  1. רכשו תבלינים של חברה מוכרת ואיכותית.
  2. שימו לב לציון "ללא גלוטן" על גבי האריזה ולתקן GMP.
  3. הימנעו מרכישת תבלינים במיכלים ובשקיות לא ממותגות ובהיעדר סימון תזונתי ראוי, או רכישת תבלינים ״במשקל״ בשווקים ובמרכולים.

אילו תבלינים מומלץ לצליאקים ורגישים לגלוטן לצרוך?

כל תבלין טומן בחובו פרט לצבע, טעם וריח, גם סגולות רפואיות כאלה ואחרות אולם יש תבלינים (וצמחים) אשר יכולים לסייע לבריאותנו אולם ישנם כאלה אשר משפיעים יותר על מערכת העיכול, אזור הרגיש במיוחד בקרב צליאקים כמו ג׳ינג׳ר (מסייע בשלשול, הקאות ובחילות), קימל (מסייע למניעת גזים ולטיפול בתסמונת המעי הרגיז), כורכום (מפחית גזים ומעודד ייצור מיץ מרה), זרעי שומר (מסייע לספיחת גזים ומסייע בשיכוך כאבי בטן ולעיכול תקין), שום (מפחית את הסיכוי למחלות לב מהן סובלים צליאקים רבים כתוצאה מעודף נתרן המצוי במוצרים רבים המהווים תחליף לצליאקים), פלפל שחור (מזרז את מערכת העיכול, משכך גזים ומסייע לעצירות), אגוז מוסקט (מסייע להפרעות במערכת העיכול ולטיפול בבחילות והקאות), קינמון (מכיל חומרים אנטיבקטריאלים ומסייע לטיפול בסכרת ממנה סובלים גם צליאקים רבים כתוצאה מעודף סוכר המצוי במוצרי צריכה רבים המהווים תחליפים לגלוטן), כמון (מסייע למערכת העיכול ומונע כאבי בטן וגזים) וציפורן (ממריץ את פעולת מערכת העיכול ומרגיע בחילות והקאות).

חברת תבליני מימון הינה החברה היחידה בישראל הרשאית כיום לרשום על מוצריה ״ללא גלוטן״ תוך הבטחה והקפדה כי כל התבלינים אשר נושאים את שמה – הינם ללא גלוטן,

החברה שמה לה למטרה לייצר את מוצריה ללא גלוטן, בסביבת עבודה נקייה מאלרגנים שהוקמה במיוחד לשם כך. מוצריה של החברה עומדים בתקנים המחמירים ביותר, לרבות תקן GMP ללא גלוטן.